De eerste indrukken - Reisverslag uit Tokio, Japan van Erik Vlasblom - WaarBenJij.nu De eerste indrukken - Reisverslag uit Tokio, Japan van Erik Vlasblom - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

02 Oktober 2010 | Japan, Tokio

Maandag kwam ik aan, na een niet al te comfortabele vlucht omdat ik slechts 2 van de 11 uur en 17 minuten geslapen heb. Deze vlucht begon om circa 14:00 uur ’s middags lokale tijd op vliegveld London Heathrow en eindigde ’s ochtends lokale tijd om ongeveer 09:30. Mede mogelijk gemaakt door het tijdsverschil kan ik dus heel toepasselijk zeggen dat de nacht voorbij gevlogen is. Deze alinea komt eigenlijk op het volgende neer: ik had een jetlag.

Genoeg geklaag, want het weer is hier top! Weliswaar is het bewolkt, maar met temperaturen van 24 graden klaag ik niet. De buurt waarin ik woon is echt, tja, bijzonder. Akihabara heet het, wordt ook wel Electric Town genoemd, en ’s avonds zie je waarom. Zoveel neon! Electronicawinkels domineren de buurt, maar eigenlijk is de winkel die wij de ‘Stuitershop’ hebben gedoopt veel interessanter. Je kan in deze winkel bijna alles kopen en het is allemaal zo krap opgesteld! De voetpaden zijn zo breed niet en de stellages staan tot aan het plafond vol, en dat 5 verdiepingen! Met op elke hoek van de winkel andere vrolijke muziek snap je waarom dit de 'Stuitershop' is gaan heten. Verder zijn er gamehallen waar Japanse zakenlui na het werk wel een erg bizarre kunst laten zien: die van het bedienen van arcadegames. Zo snel heb je mensen nog nooit met hun armen en benen zien bewegen!

Naast Akihabara hebben we ook andere interessante plekken gezien. Zo heb je de Tokyo Dome, een klein pretpark middenin Tokyo. Het meest bijzondere hieraan is de achtbaan door een gebouw heen gaat, eroverheen en door het reuzenrad dat er staat. Verder was ook het dure Mandarin Oriental hotel een bezoekje waard, waar je als man kan urineren uitkijkende over Tokyo vanaf de 37e verdieping. Ook Ginza was interessant, een van de meest luxe winkelgebieden ter wereld. De department stores (grote warenhuizen) daar verkochten de meest dure merken en het meest luxe voedsel. Leuk voorbeeld was het stukje vlees van 100 gram voor maar liefst 50 euro. Zouden ze dan ook...? Ja hoor, even vragen, en verkoper wees ons het walvissenvlees aan.

Wat overigens erg typisch aan Japan is, is dat ze werkelijk overal mensen voor hebben en heel erg behulpzaam zijn. Toen we als 6 blanke jongeren een bank binnenstapten om een rekening te openen, stond binnen een minuut de enig vrouw die Engels sprak voor ons neus en waren ondertussen nog 2 tot 3 andere voor ons in de weer. Maar wat je ook overal ziet is dat veel werknemers gewoon niks doen. Van de bouwvakkers staat vaak de helft te kijken hoe de andere helft het werk doet en de verkeersregelaars die onder een stoplicht druk aan het gebaren zijn hebben nou ook niet de meest nuttige baan. Ook bijzonder is het feit dat je overal je schoenen uitdoet. In ons huis, op het onderzoeksinstituut, bij sommige restaurants. Moet je dan naar de WC? Geen probleem, daar zijn vaak wel slippertjes voor! Dan heb je ook nog de metro: deze is zo groot (google voor de grap eens naar schema’s van Tokyo Metro), georganiseerd, rijdt altijd op tijd en zeer frequent en barst van de blije melodietjes op stations. Eigenlijk is Tokyo ook een heel blije stad. Alleen de prijzen zijn minder blij, maar verder heb je overal vrolijke advertenties (zelfs het weerbericht heeft een soort van pikachu achtig beest op de wolkjes dansen) en blije geluidjes, blije muziek en blije omroepberichten. Bizar, soms vervelend, maar vooral erg vrolijk en lachwekkend.

Ik wilde eigenlijk nog wat langer wachten met mijn blog, maar zoals jullie zien heb ik al zoveel gezien en te vertellen dat ik het maar een beetje vervroegd heb. Het is dus nogal een lang verhaal geworden! De eerste stagedag heb ik ook al gehad, maar daarover zal ik volgende keer meer vertellen als ik begonnen ben met mijn onderzoek. Als laatste wil ik jullie nog bedanken voor de reacties op mijn vorige verslag, dat vind ik erg leuk!

Tot de volgende keer,

xx

Erik

  • 01 Oktober 2010 - 15:53

    Vanessa:

    17.29 uur: ping! Binnenkomende email
    17.50 uur: blog van erik gelezen!
    Ik zit verder niet te wachten op je eerste ervaringen hoor! ;)
    Nou kan ik tenminste rustig met vakantie :)

    Leuk om je eerste ervaringen te zien en te lezen!

    Tot de volgende keer! X Zus

  • 01 Oktober 2010 - 16:07

    Mama:

    Wat een belevenissen die eerste week al. Leuk om te lezen. Ik kijk al uit naar je volgende reisverslag en foto's.

    Dikke kus

  • 01 Oktober 2010 - 16:07

    Bosse:

    MEER MEER ERIK! Ik wil meer!!!

  • 01 Oktober 2010 - 18:34

    Anika:

    Klinkt leuk Erik! Grappig vind ik dat je overal je schoenen uit moet :P.
    Ik vind je foto's ook leuk.
    Veel plezier en ik ben benieuwd naar de rest van je verhalen!

    kus

  • 01 Oktober 2010 - 19:58

    Daan:

    Nederland: regen!
    Ik ben benieuwd hoe je kamer bevalt, en of je nou echt uitzicht hebt op een blinde muur! Ik weet nu al, mocht ik ooit naar tokio gaan en veel geld hebben dan zal ik uren kunnen toeven in zo'n supershop. Heerlijk!
    Wel gek dat je zo ver weg zit hoor!
    Liefs!
    Daan

  • 02 Oktober 2010 - 07:42

    Jochem:

    Allemeteringjantje! Dat die erik me dr een partij episch bezig is!
    Laat een paar foto's van je kamer zien!
    Eet je nu elke dag noodles?
    Ik kijk uit naar je volgende blog!

  • 02 Oktober 2010 - 08:45

    Loesje:

    Leuk verslag! en de foto's ook, ziet er gaaf uit! denk dat je je wel prima gaat vermaken daar :) ben beniewd naar je volgende verslagen/foto's :D

    xxx
    loesje

  • 03 Oktober 2010 - 08:24

    Anja:

    Hé Erik,
    Wat doen de Jappanners op zondag?
    Groetjes vanuit een zonnige zondagochtend in Nederland.
    anja

  • 03 Oktober 2010 - 09:47

    Lotte:

    Wauw Erik, wat vet allemaal! Overal die blije muziekjes, haha:D. Ben benieuwd naar je volgende belevenissen!:)

  • 03 Oktober 2010 - 09:49

    Lotte:

    Wauw Erik, wat vet allemaal! Overal die blije muziekjes, haha:D. Ben benieuwd naar je volgende belevenissen!:)

  • 03 Oktober 2010 - 17:29

    Ans Bakker:

    Ha Erik,

    Eindelijk ben je dan in Japan. Zo te lezen hebben jullie al het een en ander meegemaakt. Heel veel plezier en een fijne tijd met elkaar.

  • 04 Oktober 2010 - 11:34

    Jose En Theo:

    Super leuk dat je al wat aan ons laat zien,ik ben benieuwd naar het vervolg,groetjes.

  • 05 Oktober 2010 - 20:31

    AJ:

    Hee kerel!

    Mooi verhaal zeg! Echt te vet wat je daar allemaal zo meemaakt! Het is daar dus gewoon echt een heel ander cultuurtje;)

    Geniet er maar van om die te ontdekken,, dat is natuurlijk uniek.. De eerste dagen die je meemaakt in een nieuwe cultuur!

    Laters!

    En doe de rest mr de groeten

  • 08 Oktober 2010 - 18:13

    Vanessa@barcelona :

    Now this is what we call; a loo with a view :)

  • 15 Oktober 2010 - 13:43

    Bosse:

    Tweede Indrukken Erik! Tweede indrukken!!

  • 15 Oktober 2010 - 13:44

    Bosse:

    Tweede Indrukken Erik! Tweede indrukken!! :)

  • 15 Oktober 2010 - 13:44

    Bosse:

    Tweede Indrukken Erik! Tweede indrukken!! :)

  • 15 Oktober 2010 - 13:44

    Bosse:

    Tweede Indrukken Erik! Tweede indrukken!! :)

  • 15 Oktober 2010 - 13:44

    Bosse:

    Tweede Indrukken Erik! Tweede indrukken!! :)

  • 15 Oktober 2010 - 13:54

    Bosse:

    Tweede Indrukken Erik! Tweede Indrukken!!

  • 15 Oktober 2010 - 14:15

    Erik:

    Mijn bericht is al half af hoor! Morgen na het uitslapen zal ik hem afmaken!
Erik

Actief sinds 01 Aug. 2010
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 37081

Voorgaande reizen:

25 September 2010 - 02 Augustus 2011

10 maanden Tokyo

Landen bezocht: